2018-04-01

En god liten cheescake till påsk

Easter cake

För en vecka sen eller så berättade min mamma att hon hittat ett recept på en kladdkaka gjord på memma, och den tänkte hon självklart göra till påsken. Min mamma har tidigare också hittat recept med memma som aldrig fallit mig i smaken så jag sa genast nepp, den kakan få hon ha för sig själv! Min mamma må vara envis och tycker tydligen om memma för kakan skulle hon minsann göra, och jag må släktas på min mor för jag envisades med att då ska jag minsann göra en egen påskkaka, och där och då blev det självklart att vi skulle ha en tävling om vem som skulle briljera mest med sin påskkaka. 

Easter cake

Ska man vinna en tävling så får man ju faktiskt lov att vinna den stort tänkte jag och började skanna internet på recept, men som det oftast blir så fastnade jag inte riktigt för nått och bestämde mig för att köra på en gammal favorit istället. En vit chokladcheescake med både philadelphia och mascarpone ost, smakar som glass fast mycket bättre. Väldans enkel att göra och dessutom lätt att göra i större mängd då jag också gladeligen tog på mig att göra efterrätten till fredagens traditionella påsk-grillkväll med vännerna. Här länk till receptet om någon vill testa (la till lite citron i kakan och bara 145 gram vitchoklad). 

Easter cake

Det jag däremot hittade när jag googlade runt var mycket inspiration till att göra påskkakan fin. Jag blev mest inspirerad av alla chokladägg i högar, gillar när saker är utan desto mer ordning och reda men ändå fint. Så jag köpte hem ett stort ägg att dela på, några såna där goda krämiga små chokladägg i glänsande papper och små söta godisägg som ser precis ut som riktiga ägg och gjorde en egen fin hög på min kaka. Rev också först lite choklad från på kakan, tänkte att det skulle göra att det ser ut som att äggen ligger i ett litet bo. 

Easter cake

När vi igår firade påsk med familjen så gick jag med min syster och tre av mina syskonbarn och påskade mitt i maten eftersom att vi insåg att klockan började bli mycket. Medan vi var borta blev de andra så kaffesugna att de började äta efterrätt innan vi var hemma, och jag hann inte dekorera min tårta innan den började mumsas på och det blev jag lite butter på, men sen skrattade vi åt det och skyllde på hunden! Och ja, jag vann självklart kaktävlingen, memmakakan gjorde ingen succe och  jag tror kanske att mamman börjar vara färdig med sina memma experiment nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar